MinBane

Helt ute av sporet (Okumala ekigwo okulyaku kya okuziga)

Bill. Merk: Meg og Rema er uvenner!

hae-10-02-2017

Dette er merkelig at jeg som forbruker og kunde er blitt uvenn med noen. At jeg bevisst boikotter og gjør det jeg kan for handle hos andre enn akkurat Rema 1000 og Reitan konsernet. Det er merkelig, men slik er verden blitt.

Det som er spesielt er at jeg har jobbet på Hansa og Christiansand Bryggeri, i den tiden var det nok av kontrakter og lisenser som ble vekke og dermed gikk muligheter for fast hyre mer eller mindre vekk. Jeg kjenner mange som jobbe i begge bryggeriene og dermed er det med tungt hjerte å vite at så mange årsverk blir vekke. Da stabene i disse bryggeriene har allerede blitt slankere over det siste ti-året.

Så det er tungt for meg å lese:

«Hansa-sjefen har gått høyt på banen og kritisert Rema for «bestevenn-strategien» som innebærer at dagligvarekjeden har valgt en leverandør innenfor en rekke av lavpriskjedens vareutvalg. Det betyr eksempelvis at øl fra Hansa Borg bare blir solgt lokalt. Det vil si i Agder, Østfold og Hordaland» (…) «Senest fredag denne uken har Hansa Borg rykket inn annonser i blant andre Bergens Tidende, der bryggeriet oppfordrer kundene til å handle hos andre enn Rema 1000» (Fanghol, 2017).

hae-10-02-2017-p2

Jeg støtter Hansa og vil gjerne at alle andre også handler og kjøper sine varer andre plasser, ettersom bestevenn avtalen forsikrer Ringnes og gir de carte blanche i deres butikker. Noe som gjør at mange andre ikke får plass i hyllene. Deriblant Hansa. Hansa, Borg, CB, Oscar Sylte, Aass, Mack og andre får oppleve akkurat det samme. Du vil ikke se lisensierte produkter som Heineken eller lignende, du vil ha kjipe utvannete ølet fra Danmark i Tuborg og Carlsberg. Så om det er tingen for deg og du vil også la deg styre av Reitan slekten higen etter profitt over det å få større og mindre produsenter til å levere varer over hele landet.

For meg handler dette både om min fortid, om mine kollegaer og om hvordan vi vil la handelsstanden styre produsenter og leverandører. Dette er total-kontroll fra Rema 1000s side. Det er ingen tvil om hvorfor Ringnes/Carlsberg ble bestevenner på grunnlag av et enormt profitt og ønske om enklere distribusjon, som igjen betyr mer penger per enkelt solgte produkt i kassen. Lett å forstå tanken, men liker likevel det dårlig og støtter det ikke.

Derfor selv en måned etter lansering og snakk om bestevenn avtale, så forblir jeg en uvenn av Rema, en som boikotter dem og Carlsberg/Ringnes, fordi de ødelegger enormt for alle andre produsenter og drikkevare leverandører land og strand rundt. De fortjener å oppleve at kunder og medborgere viser sin avsky mot denne enestående monopol-håndtering til Rema/Ringnes.

Så neste gang jeg handler brus eller øl, så kanskje jeg kjøper Roma, Oscar Sylte eller en CB øl, hvem vet, men det jeg vet at jeg har ingen planer om å støtte verken Rema eller Ringnes. Siden de har torpedert internt marked og kundene har hatt ingen makt. Derfor vil jeg at flere som vil drikke annet enn Ringnes, går andre steder å kjøper Faijtas eller brødet på Kiwi… Peace.

Referanse:

Fanghol, Tor Arne – ‘Hansa varsler kutt i staben’ (10.02.2017) link: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Hansa-varsler-kutt-i-staben-330199b.html

Single Post Navigation

Leave a Reply

