MinBane

I write what I like.

Samtidig som Rema rydder hyllene, rydder de meg vekk som kunde!

Søndagsåpne Rema

Dette handler ikke direkte om Mack bryggeri eller Christiansands Bryggeri (CB), selv om det gjør det, det handler ikke om «krigen» mellom HansaBorg og Carlsberg, som eier Ringnes, selv om det gjør det. Dette handler direkte om hvordan Rema 1000 og Reitan konsernet gjør seg selv en bjørnetjeneste og viser hva som betyr noe. De lar de små marginene i produktlinjene på distribusjon og leveranse av flere produktlinjer i butikken som nå skal slankes, slik at de har en partner og en venn, som leverer alle varene innen den porteføljen. Derfor er det nå fra 2017 i Rema butikkene øl, brus og vann som kommer fra Carlsberg konsernet i regi av Ringnes og med Ringes merker.

Det er vakkert, det er brutalt og det er realiteten. At konsekvensene for at en av de tre store markedsfører seg som bestevenn og kommer med fancy app samtidig som de kutter ut noe av særegne med norske varer. At en skal konstruere og gjøre det vanskeligere å få tak Hansa sine produkter om det er CB, Borg eller Hansa sine egne. Du vil ikke se Olden, men ett Farris produkt som lyser med all plass i reolen til Rema nærbutikk.

Forbrukermakten forsvinner med de størrelser og de innkjøpsordninger som våre tre konsern har, COOP, Norgesgruppen og REMA kan forandre våre vaner med enkle avtaler og avfeie leverandører kjempe lett og uten problem, slik som de har i tidligere år gjort med Hval Sjokolade, det samme er det som skjer med HansaBorg og andre i Remas butikker hvor en vil se enten halv-eide samarbeidspartnere i mikrobryggerier, Carlsberg-avtalte sortiment og Grans. Resterende vil bli mer eller mindre borte.

Akkurat som dette som ble sagt fra Rema selv:

«Vi ønsker å rydde plass til mindre, lokale aktører, hevder Lars Kristian Lindberg til Itromso» (…) «Ifølge Lindberg ønsker kjeden å gi sine kunder et spennende utvalg av unike og egne merkevarer, i tillegg til kjente og kjære produkter» (Pedersen, 2016).

De vil kanskje komme med noen, men de vil skvise vekk resterende for å følge avtalen til Carlsberg som gjør at de vil ikke se sin konkurrent eller andre større aktører inne i samme butikken, nytter ikke kjente produkter når CB ikke blir i hyllene eller Hansa. Da en kan ta seg en naken Grans eller Frydenlund, begge to er jo to triste versjoner av det som selges som pils.

At Rema vil gå til dette skrittet viser hvor naive de er i forhold til hva ser etter og ønsker seg. De vil skyte seg selv i foten og godtroende være sikre på at deler av oss vil boikotte inntil vi vet at det er større rekkevidde en egne eide eller sortiment fra bestevennen i Danmark. Dette er fortærenes, og dette vil ikke være siste av slikt fremover når vi har gitt så mye markedsmakt til tre matvarekonsern som kan nesten gjøre hva de vil uten konsekvens. Om noen i bryggeri får sparken og om de må bygge om hele bryggeriet til å tilpasse konsernene er ikke så nøye. Det at Mack, Aass, Lerum, Berentsen, Oscar Sylte, CB, Borg eller Hansa mister markedsandeler er ikke så nøye, de er jo bruk og kast for Rema likevel. Ikke sant?

De siste dagene har vi sett en mengde medieoppslag om de valgene Rema har tatt på vegne av forbrukerne. Rema 1000 har valgt en strategi hvor de prioriterer sin bestevenn, danskeide Carlsberg/Ringnes. Dette betyr i praksis at våre merkevarers tilstedeværelse i Remas butikker blir kraftig redusert. Hansa, Borg og CB vil nærmest ikke være tilstede i Remas butikker – i verste fall vil de ble helt borte” (…) “Vi har dessverre opplevd at det ikke har vært en reell forhandling, Rema har gått langt i tvinge oss til et punkt der vi ikke lenger kan akseptere betingelsene som ligger på bordet. Helt konkret blir vårt volum redusert fra 2015 med opp mot 90%, mens danskeide Ringnes med for eksempel Tuborg og Carlsberg som spydspisser vil komme til å få opp mot 75% andel i Remas butikker” (HansaBorg – Facebook oppslag den 09.01.2016).

Akkurat som «ingen Kims ingen kos», nei vent de blir også vekke fra Remas butikker sammen med HansaBorg, Mack og Aass, Rema vil i realiteten ha veldig få venner. Er sikker på at snart må Freia ut og bare Nidar, siden Rema er jo Trønder. Det vil ikke snart være lapskaus, men bare Trøndersodd fordi intet annet fungerer. Det er slik Reitan er nå om dagen. De vil ha små produktlinjer og helst kjøre alt inn med europaller slik at du kan plukke direkte av pallen. Slik at de slipper å hyre arbeidere til å sette maten i hyllene. Det kalles for avanse og produkt plassering. Sikkert en av grunnene til de kjøpte de hypermoderne tysk-eide Lidl butikkene og gjorde de til sine.

Hvis du ønsker utvalg, bør du stikke alle andre plasser enn Rema, hvis du ønsker lokal-mat eller lokale produkter bør du gå andre steder. Fordi Rema gir deg det som de har ordnet med sine bestevenner og bestevennene er ikke kundene, ei heller lokale produserenter, de er noe hærk. De sier det bare ikke. Æ sier det og Rema har ikke en høy stjerne hos meg.

Referanse:

Pedersen, Vidar – ‘Aass, Mack og Hansa kastet ut fra Rema 1000‘(08.01.2017) link: http://godtdrikke.net/aass-mack-hansa-kastet-rema-1000/

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: